Naše mateřská škola
Obecná charakteristika školy
Mateřská škola je lokalizována v příjemném klidném přírodním prostředí. Její umístění je ve středu obce, avšak nachází se mimo frekventovanou zónu obce. Budova je obklopena zelení a prostornou zahradou, vybavenou dřevěným komplexem skluzavky a houpaček, kovovými průlezkami a pískovištěm pro děti. Zahrada a celý objekt škol je oplocen. Mateřská škola přímo sousedí s budovou základní školy, což je pro děti výhodou. Běžně dochází ke společným akcím a návštěvám. Máme navázány dobrou vzájemnou spolupráci. Obě budovy škol jsou vytápěny plynem a jsou chráněny bezpečnostním systémem.
Mateřská škola má 3 třídy. I. třída Méďové a II. třída Dráčci jsou umístěny v 1. patře budovy MŠ. III. třída Vrabečkové je umístěna v budově MŠ v přízemí, na svačinu, toalety a některé řízené činnosti využívá prostory I. třídy. I. i II. třída MŠ má svoji místnost pro stolování, hernu, WC, umývárnu. Třídy i herny jsou dostatečně prostorné a vybavené.
V MŠ pracuje 5 učitelek s odbornou kvalifikací. Přízemní prostory budovy MŠ jsou využity jako šatny dětí, zaměstnanců a dále je v přízemních prostorách umístěna školní kuchyně. Zde se vaří obědy pro děti MŠ i pro děti ZŠ. Provozní doba MŠ je od pondělí do pátku od 6:30 do 15:45 hodin.
Charakteristika tříd
V I. a III. třídě MŠ převažují děti mladšího věku, tudíž je zde zaměření na vytváření základů citové vazby mezi dětmi, k dospělým i k novému prostředí a na to, aby se děti bez stresu dokázaly odloučit na určitou dobu od svojí rodiny. Děti zde začínají přijímat role účastníků kolektivního soužití.
II. třída – zde převažují děti věkově starší a u těchto dětí se zaměřujeme na to, aby ochotně a rády vnímaly, prožívaly a tím přijímaly nové poznatky. V této třídě jsou děti předškolního věku připravovány na vstup do ZŠ. Jsou systematicky rozvíjeny individuální talenty dětí. U dětí předškolního věku a u dětí s odkladem školní docházky je kladen důraz na přípravu dětí na vstup do ZŠ – vhodně volenými programově řízenými činnostmi.
Zaměření školy
Záměrem výchovného působení a filozofií naší školy je vytvořit MŠ rodinného typu s úzkými vazbami na rodiče. Umožňujeme dětem prožít aktivní a šťastné dětství tím, že jim vytvoříme pohodové a přátelské prostředí bez zbytečného spěchu, kde se budou cítit dobře, kde bude kamarádská nálada, pochopení a láska.
Jelikož naši mateřskou školu navštěvují děti z rodin i děti z DD, snažíme se, aby soužití všech dětí v MŠ bylo optimální, kamarádské a vstřícné. Aby všechny děti poznaly lásku, toleranci, něhu a přátelství. Aby naše MŠ byla pro děti místem laskavé péče, přirozené volnosti a přiměřeného poučení.
Usilujeme o rozvoj samostatných a zdravě sebevědomých dětí cestou přirozené výchovy, chceme položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb, učit je zdravému stravování, uvědomění si odpovědnosti za své chování a jednání.
Naší snahou je, aby děti na konci předškolního období byly fyzicky, psychicky a sociálně samostatné a aby podle svých možností, zájmů a potřeb získaly základy k celoživotnímu vzdělávání.
To znamená posilovat u dítěte šance, aby mohlo ve škole dobře začít a uspět, vytvářet předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Nejde však "jen" o přípravu na školu, ale i pro život.
Školní vzdělávací program
Program naší školy nese název "Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je stále prima"- provází nás celým daným obdobím a spolu s ním se seznamujeme s děním kolem nás a plníme cíle, které jsme si stanovili.
V naší mateřské škole usilujeme o to, aby se zde děti cítily jako doma, aby byla místem, kam se děti těší a rády se vracejí, protože tu nejsem "já sám", ale jsme tu "my". Společně s pomocí všech zvládneme víc, vzájemně si pomůžeme a poradíme.
Jak tedy vypadá takový den v naší školce?
Ráno mají všichni možnost hrát si s nejrůznějšími hračkami. Dále následuje čas ranní svačinky, která je zdravá a pestrá a zároveň chutná. Pak již následuje přímá činnost s paní učitelkou, kde si děti osvojují nové dovednosti, poznávání a objevování. Nechybí ani jazykové chvilky, smyslové hry či pohybové aktivity. Poté následuje vycházka na čerstvý vzduch. K pobytu venku je také využívána oplocená školní zahrada, která poskytuje dětem dostatek prostoru pro hru i sportování.
Po návratu do školky na děti čeká oběd. Po dopoledni je ale nutné si odpočinout. U mladších dětí přicházejí na řadu pyžámka, postýlky a pohádka. Předškolní děti si odpočinou při pohádce či relaxační hudbě a jsou jim nabídnuty klidové činnosti. Po spinkání nastává čas odpolední svačinky a děti se opět mohou věnovat hrám a jiným činnostem, než si pro ně přijdou jejich blízcí.
Během školního roku pořádáme akce pro děti i rodiče, zajišťujeme různá divadelní představení a besedy a jezdíme na výlety.